דף גמרא מתוך מסכת קידושין שנגנז ממשיך לרגש כל פעם מחדש

"הָאִשָּׁה נִקְנֵית"
דף מסכת קידושין שנגנז ממשיך לרגש כל פעם מחדש

מאי 2002 – נובמבר 2022

בפרוייקט הגמר במחלקה לעיצוב טקסטיל "עורות גנוזים" משנת  2002, ביקשתי להביא לידי ביטוי רעיון חדש יחסית לזמנו והוא למושג "שימוש שני" בתשמישי קודש, תוך בדיקת התייחסות החברה באופן רחב יותר אל המושג "פסול.

"בפרויקט ביקשתי לתת "חיים חדשים" לחומרים שנפסלו במהלך ייצור תשמישי קדושה, תוך בחינת האפשרויות ההלכתיות העומדות בפניו ובכך להראות כי גם מהפסול ניתן ליצור דבר מקודש ואף "טהור".

"חומר גלם ייפסל בתהליך הייצור של תשמישי קדושה או לאחריו משום שחזר למצבו הטבעי לאחר שעובד, ופסילתו תגרום לפסילת תשמיש הקודש שנוצר ממנו." תשמישי קודש שנפסלו, מועברים לגניזה בטקס קבורה דתי שבו נאמר עליהם קדיש."ביקשתי לעשות מהלך שידבר גם ברמה הדתית וגם ברמה הרגשית",  "ולומר שבכל אדם נשמה, ובכולם טמון 'אור גנוז' – גם בכשר וגם בפסול".

הפרויקט התבסס על מחקרים שערכתי העוסקים בתחום תשמישי הקדושה מהפן החומרי והן מהפן ההלכתי. כיוצר ואדם דתי אני נוהג  כי פיסות הנייר מתוך עבודותיי,  שאריות חומרים או חלקי דפים ובהם הלכות או ציטוטים מתוך פסוקים יועברו לגניזה.

במסגרת העיסוק במחקר גיליתי בין כרכי ספרי הגמרא שהיו בספריה בביתנו דפים שנתלשו מתוך ספרי גמרא אחרים ששמר אבי ולא החזיר או חיבר אותם למקומם. כך התגלגל לידי דף ישן מתוך מסכת קידושין – דף שהצהיב והתבלה ונכרים בו פגעי הזמן.

במסגרת העבודה "עורות גנוזים" ביקשתי לתת חיים חדשים לפריט שדינו גניזה שמרתי את הדף אצלי צילמתי אותו ובתהליך טקסטילי הועבר הצילום להדפס רשת ובטכניקות שונות עובד הצילום לכדי טקסטיל חדש.

על פיסת בד העשויה אריג פוליאסטר כותנה הודפס הטקסט בטכניקת צריבה, ולאחר סיום התהליך נותרו האותיות בבד שקופות למראה ובמגע עם אור הן מבריקות וזוהרות.

בהמשך לטיפול הטקסטיל עבר הבד מניפולציה נוספת של הרתחה  ב 90 מעלות תהליך שיצר קימוט בבד ושיווה לו מראה מיושן.
בתהליך צביעת בטכניקת "באטיק" ידנית באמצעות חומרים טבעיים כגון תמציות תה קיבל הבד מראה עתיק ומיושן אך יחד עם זאת חדשני ברמת חומר הגלם.

הבד שלא זכה לחשיפה אומנותית קיבל תפנית אופנתית כשבקולקציית החורף הודפסו דימויים של הבד על גבי בדים מהם יצרנו בסטודיו תיקים לטלית ותפילין.

ובמהלך השנה נבחר הבד להיות מוצג בתערוכה  "בין ציפורי ליפו" – המשנה באומנות באוצרותה של חניתה אליצור.

לקראת התערוכה פיסת הטקסטיל צולמה מחדש בסטודיו וקיבלה מחדש את חייה כיצירת אומנות לכל דבר


סטודיו דורון זאבי לעיצוב טקסטיל ויודאיקה

מעצבים עבורך מסורת - מאומנות לפריט יודאיקה אופנתי

Select your currency
ILS שקל ישראלי חדש
Scroll to Top
גלילה למעלה
דילוג לתוכן